EVEN VOORSTELLEN:

Mijn naam is Mieke de Vries. In 1987 ben ik afgestudeerd als lerares basisonderwijs. 

Het werken met kinderen die moeite hebben met leren heeft altijd mijn bijzondere belangstelling gehad, ik vind het dan ook een uitdaging om de instructie of de leerstof zo aan te passen dat een kind wèl tot leren komt. Samen met het kind ga ik kijken naar wat wèl lukt, om vanaf dat punt weer verder te kunnen groeien. Dat is maatwerk omdat elk kind anders is qua talenten, leervermogen en leervoorkeuren.

In de begeleiding maak ik gebruik van de vaardigheden en kwaliteiten die een kind al beheerst, leer ik nieuwe vaardigheden aan en/of help ik een kind bij het kiezen van een aanpak die bij hem of haar past. De verrassing te ontdekken dat je iets kunt waarvan je dacht dat je het niet kon gun ik ieder kind. Het ervaren van succes zal een kind versterken in zijn of haar zelfvertrouwen en het stimuleren zich steeds verder te ontwikkelen.

OPLEIDING EN WERKERVARING:

Na vele jaren in verschillende groepen in het basisonderwijs gewerkt te hebben ben ik in 2010 gestart met een opleiding voor remedial teacher (Master Special Educational Needs, diploma 2012).
Daarnaast ben ik gecertificeerd trainer voor de training Ik leer leren (certificaat 2014) en maak gebruik van de aanpak van Teken je Gesprek (certificaat 2019) en Begrijpend lezen, Alle teksten de baas (certificaat 2020).

Als remedial teacher begeleid ik leerlingen in mijn
eigen praktijk in Haarlem. Daarnaast geef ik sinds 2021 als NT-1 docent basisvaardigheden les aan
volwassenen die moeite hebben met het lezen,
schrijven en/of rekenen.

ERVARINGEN VAN ANDERE OUDERS:

Moeder van V

Mijn nu 10-jarige zoon is op advies van zijn toenmalige fysiotherapeut twee jaar geleden bij Mieke terecht gekomen met automatiserings- en rekenproblemen. Hij vond het in het begin spannend maar Mieke liet hem gelijk op z’n gemak voelen. Er wordt hard gewerkt maar wel op een spelende wijze. In het begin was ik iedere week aanwezig, maar mijn zoon was meer geconcentreerd als hij voortaan alleen ging. Tussentijds informeert Mieke ons over de voortgang, behaalde successen en adviezen. Ook heeft ze contact met de school.

Inmiddels is bekend dat mijn zoon dyscalculie heeft. Ook tijdens dit onderzoekstraject heeft Mieke zich volledig ingezet om te ondersteunen richting ons als ouders, maar ook richting school en de betreffende instelling. Ondanks dat mijn zoon inmiddels met behulp van Mieke veel inzicht heeft gekregen en handvatten heeft meegekregen, zal hij altijd ondersteuning op dit vlak nodig hebben. Voor remedial teaching zal hij de komende jaren dus zeker naar Mieke blijven gaan!

Anoniem

*****

Mijn zoon (1 VWO) had moeite met de overgang van de basisschool naar de middelbare school. Hij was niet gewend om ergens voor te leren, omdat het hem altijd makkelijk afging. Met weinig inzet dacht hij dat het VWO ook op die manier zou lukken. Hij kwam er halverwege het jaar achter dat hij echt wel wat werk moest verzetten. Hij liep vast op hoe hij het moest aanpakken en op motivatie.
Bij de training “ ik leer leren” van Mieke kreeg hij handvatten aangereikt, dmv oefeningen en gesprekjes, om zijn motivatie terug te krijgen en vast te houden, en hoe hij het leren kon aanpakken.
Hij staat weer sterk in zijn schoenen en beseft dat hij er iets voor moet doen om goede cijfers te behalen en weet ook welke manieren van leren bij hem passen. Het kost hem nu minder tijd om de leerstof eigen te maken. Ik ben blij dat ik bij deze training uitkwam en dat mijn zoon hier ontzettend veel aan heeft gehad!

Anoniem

*****

Onze zoon van 10 jaar had moeite met Cito, terwijl toetsen in de klas prima gingen. Het goed lezen van de vragen was hierbij lastig. Ook vond hij het lastig om fouten te maken. De gestructureerde, positieve en persoonlijke aanpak van Mieke gaf onze zoon handvatten, waardoor hij nu het belangrijkste uit de vraag haalt. Ook heeft hij meer zelfvertrouwen en durft nu door te zetten ook als een vraag moeilijker is. Heel veel dank voor je fijne begeleiding!

previous arrow
next arrow